Träffen Ljungskile 12-13 augusti 2006

Ja så var det då dags för en ny träff och den tionde till på köpet.

Vi träffades vid Kungälvs Kyrka klockan 11.30 på lördagen och det var så kul att se både nya och ”gamla” ansikten droppa in. 13 bilar och 23 personer var det som bestämt sig för att komma vilket gladde oss mycket. Trots getingar och en ganska så mulen himmel var humöret på topp hos alla.
Margareta hittade rätt och tänka sig att Lilly inte varit och shoppat utan passat på att titta på fästningen istället. När vi samlat ihop oss gav vi oss av, nercabbat förstås, utefter Göta Älvs västra sida upp mot Lysegårdens Golfklubb där vi skulle inta lunch. Lunchen på den vackert belägna golfklubben smakade bra och personalen var väldigt trevlig. Efter lunchen fortsatte vi nercabbat mot Trollhättan på vackra vägar och hamnade så småningom vid slussarna. Regnet hängde i luften när vi gick till Slusscaféet för att ta en fika men var snällt nog att vänta tills vi kommit in men då brakade det loss och det öste ner. Vi drack vårt kaffe i lugn och ro eftersom den snälla personalen bokat alla inomhusbord till oss. När vi skulle tillbaka till bilarna upptäckte vi att nästan alla glömt paraplyerna i bilen men det finns ju lösningar på allt och några använde sig av caféets parasoller som dom lånar medan andra envisas med att gå ändå och bli blöta. Det är väl bäst att tillägga att parasollen återlämnades innan vi åkte iväg. Vi lyckades inte pricka in påsläppet av fallen exakt men vi passerade över Oscarsbron strax efter och fick se slutklämmen i alla fall. Med taket på begav vi oss nu mot Ljungskile. Det regnade och vägarna som var slingriga men vackra gav oss lite rallykänsla trots att vi färdades i sakta mak. Väl i Ljungskile besökte vi Kärrstegens Gård som är ett hus med många små rum inredda i gammal stil och med massor av små saker att shoppa. Det skulle nog vara lättare att berätta vad man inte kunde köpa än tvärt om, ja alltifrån kuddar, handdukar, ljus och nallar till godis och sylt. Vi hann kika in i butiken mitt emot också där man säljer smycken och andra vackra saker. Nu började det bli hög tid att bege sig till Folkhögskolan där vi skulle bo på natten. Skolan är otroligt vackert belägen högt uppe på berget i Ljungskile och med utsikt över havet. När vi installerat oss i våra rum samlades vi i skolans huvudbyggnad där vi skulle hålla till under kvällen. Vi pratade och hade trevligt medan vi drack lite gott och åt lite snacks och vi kunde stå ute på den stora altanen som vetter mot havet och njuta av den ljumma kvällen och utsikten innan regnet jagade in oss. Nu var det dags för middag och ännu mera prat och humöret var på topp hos alla och maten smakade bra och var rikligt tilltagen. Efter middagen hade vi frågesport med en massa mer eller mindre intelligenta frågor, mest mindre, och alla fick priser som generalagenten skänkt efter skickat tiggarbrev. Så småningom var det dags att gå till sängs efter en lång men väldigt trevlig dag.

Efter att ha avnjutit frukost i lugn och ro på söndagen begav vi oss mot Skärhamn. Tyvärr regnade det till och från så det gick inte att köra nercabbat men det gjorde inte så himla mycket. Vi körde genom Stenungsund och över Tjörnbron med vacker utsikt över den Bohuslänska kusten. Vi fick lite tid över i Skärhamn och några promenerade runt medan andra drack kaffe och tittade på glasblåsning. Klockan 11 var det dags för en guidad tur på Nordiska Akvarellmuseet. Det var en utställning av den Österrikiske målaren Oskar Kokoschka som visas och trots att det säkert var fler än undertecknade som aldrig hört talas om denna konstnär så blev det en fantastisk timma som bara försvann. Guiden var en karismatisk man med skådespelartalang som med brinnande iver berättade om konstnärens liv och om hans öde under åren 1886-1980. Det var oerhört intressant och fängslande. Ja så var det då dags för lunchen som vi intog på restaurang Vatten i samma hus som museet. Vatten är en mysig restaurang med utsikt över havet och konstnärsstugorna och med vågskvalp och måsskrik behagligt i bakgrunden, ja om än i högtalare. Vi åt dagens fångst av fisk och det smakade jättebra. Efter kaffe på maten åkte vi vidare mot Klädesholmen och njöt av ännu mera vackra vyer, Bohuslänska berg och havet. Det småregnade till och från men humöret var fortfarande på topp trots tak på. Det tog oss ett tag att hitta en parkering som var stor nog att rymma alla våra bilar på den här lilla ön men tillslut lyckades vi. Vi promenerade runt en del i det lilla typiska fiskesamhället i väntan på att Sillebua skulle öppna. Sillebua är ett museum inrymt i en gammal nerlagd sillfabrik och som visar en unik industrimiljö. Mannen som skulle öppna för oss tappade hakan fullständigt när det kom så mycket folk på en gång och vi gissar att han inte haft så mycket besökare totalt på flera veckor ens. Han hämtade sig i alla fall och berättade en massa intressanta saker om fiskindustrin förr och nu. Nu var vi kaffesugna vilket ställde till lite problem för det dräller inte precis av caféer här på orten. Tillslut hittade vi ett ställe vid brofästet som var på väg att stänga och inte hade mycket kvar i kakväg men innehavaren visade ett glatt humör och en god vilja så vi var välkomna in. Han skrapade ihop det han hade och fällde upp bord och efter många om och men satt vi inträngda i lokalen och alla hade fått något i koppen och på fatet. Finns det hjärterum så finns det stjärterum. Efter kaffet var det så dags att skiljas åt efter en härlig, rolig, trevlig och berikande helg och vi tror att alla precis som vi har förhoppningen att vi snart ska ses igen.

Tack så hjärtligt alla som kom till ”vår” träff och gjorde den så lyckad och ett speciellt tack till Mats som med tålamod fotograferar allt och delar med sig av sina bilder sedan.