CC-träffen i Dalarna Kristi himmelsfärds helgen den 29 - 30 maj 2014.

Årsmötesträff gick till Dalarna i år. Alla mötte upp i Borlänge utanför Borlänge Värdshus. Där fick vi veta att Nils och Anita inte skulle hinna fram förrän  till kvällen. Efter lunch som vi åt här gick färden mot Sahlins Strutsfarm som ligger en liten bit bort från vårt matställe.

Här fick vi en guidad tur bland strutsarna. Följande fick vi veta: Familjen Sahlin startade strutsuppfödning 1994 Vår vision är att djuren ska ha det bra och att vi samtidigt ska ha roligt samt att vårt mål är att vara ett givet besöksmål i Borlänge/Dalarna. Under året är det ca 35 000 personer som besöker vårt företag. Hos oss arbetar 7-17 anställda beroende på säsong.

Färden gick vidare mot Rättvik med en sväng till Hembygdsgården på Dössberget i Bjursås. Här gick vi omkring och kollade på husen och övrigt som fanns där. Här fick vi också kaffe med dopp som Anette hade ordnat och tagit med. I Rättvik åt vi middag på Sjövillan. Därefter gjorde vi ett besök på följande brygga: Långbryggan är 628 m lång och byggdes år 1895 som angöringsplats för ångaren "S/S Rättvik", som gick i trafik på Siljan 1895 till 1950-talet. Poeten Bo Bergman beskriver den som "nästan lika lång som evigheten". Längden är räknad från stranden till ångbåtskajen.

Långbryggan nyinvigdes på nationaldagen den 6 juni 1992 efter en storrenovering. Allmänhet och företag erbjöds köpa bryggplankor (2938 st) med sitt namn ingraverat, för att finansiera en del av renoveringen.

Sedan var det dags att åka till Utbygårdens vandrarhem där vi kommer att bo dessa dagar. Här blev det kaffe och rabarberpaj till efterrätt. Eftersom det var fint väder satt vi utanför och pratade om både ditt och datt. Därefter var det dags för en skön nattsömn.

Efter frukosten var det dags för nästa utflykt som gick till Nusnäs och dalahästtillverkningen. Här blev vi guidade. Här var vi med från första trädbiten till hästen var klar. Trähästarna serietillverkas i 20 storlekar från 15 mm - 60 cm Höjden mäts från foten till örats överkant. Det finns en broschyr som berätta historien om hästens tillkomst och när dalahästen blev en världskändis.

Nästa mål är att åka runt Orsasjön. Mycket fin natur att åka i och nedcabbat liksom vi kunde göra föregående dag. Nu är målet Mora där vi ska äta lunch på Strand och därefter titta på Zorngården där vi får guidning. Följande information fick vi av guiden: Makarna Zorns hem visas som det såg ut vid Emma Zorns bortgång 1942. Det är ett framstående exempel på ett konstnärshem från sekelskiftet 1900. Ett hem skapat av en person med både ekonomiska förutsättningar och idérikedom, grundat på tradition och kunskap om det då moderna byggnadssättet.

Anders Zorn köpte 1886 en tomt bredvid Mora kyrka dit han flyttade en stuga från sin morfars gård. När makarna Zorn beslutade att flytta hem efter flera år utomlands, främst i Frankrike, började de bygga till stugan. Såsom Zorngården i dag står blev den färdig 1910. Zorngårdens karaktäristiska utseende, både interiören och exteriören, gör byggnaden till ett av Sveriges mest särpräglade byggnadsverk. Med inspiration från både engelsk och svensk arkitektur är det idag ett lysande exempel på den arkitektoniska frihet som kännetecknar decennierna kring sekelskiftet 1900.

Vi fortsätter utmed Siljan och gör en sväng in på Sollerön och nästa stopp blir på Klockarberget och där får vi fika. En underbar utsikt över Siljan och andra sidans natur. Siljansnäs är nästa plats. Här finns Mas-Olles gammelgård. Sedan går färden åter till Utbygården och här äter vi middag, men först blir det årsmöte.

Vädret är sämre så vi stannar inomhus både när det gäller mat och samvaro innan det är dags att lägga sig.

När frukosten var avklarad och bilarna packade så körde vi mot Sundborn och Carl Larsson gården. I dag var det sämre väder så vi körde med taket uppe. Även här i Sundborn blev vi guidade och följande fick vi veta om paret Carl och Karin.

Carl Larsson föddes i Gamla stan i Stockholm den 28 maj 1853. Familjen var mycket fattig och Carl växte upp under svåra förhållanden. Det enda ljuset i mörkret var hans starka konstnärliga talang som visade sig tidigt. Som trettonåring uppmanades han av sina lärare på fattigskolan att söka in på Konstakademiens förberedande avdelning, den s.k. Principskolan. De första åren på Principskolan hade Carl svårt att finna sig till rätta. Han kände sig socialt underlägsen och utanför men det förändrades när han sexton år gammal flyttades upp till Antikskolan, Konstakademiens lägsta avdelning. Plötsligt började han känna sig mer säker på sig själv och det dröjde inte lång tid innan han blev en av centralfigurerna i studentlivet.

1882 begav han sig till Grez, en skandinavisk konstnärskoloni utanför Paris. Där mötte han sin blivande fru Karin Bergöö som också var konstnärligt lagd. Hon kom från Hallsberg och hade också sökt sig till den skandinaviska konstnärskolonin i den lilla byn Grez utanför Paris. Carl och Karin Larsson gifte sig 1883. Karin och deras barnen blev snabbt Carls favoritmodeller. År 1885 flyttade de hem till Sverige.

Här ifrån fortsatte vi till slutmålet som var Dala Värdshus där vi åt lunch innan alla återvände till sina hem.