Medlemsträffen i Helsingborg 13-14 augusti 2005.

Nu har vi avverkat ytterligare en träff och den var i södra Sverige. I hällande regn träffades vi utanför Mc Donalds i Ängelholm. Alla hade tagit med sig ett gott humör trots det dåliga vädret. När alla var på plats började resan mot Kullaberg. Vi passerade en del slott och herresäten på vår färd. Först var det Vegeholm som har historiskt sett förankring både i Danmark och i Sverige. Borgen kom till 1530 och det var Tyge Krabbe som lät uppföra den. Att det hade kommit mycket regn kunde man se för många fält hade stora vattensamlingar. Därefter passerade vi Rögle säteri innan det var dags för lunch som vi avnjöt på Kullagårdens Wärdshus. Nu hade regnet upphört och vi kunde "cabba ner". Ytterligare ett slott, Kapperup, passerade vi på väg mot Höganäs. Vägen gick utmed kusten med en underbar utsikt mot Danmark och där fanns också många fina hus. I Höganäs gjorde vi ett stopp så att de som ville kunde få handla glas och keramik. Nästa slott var Kulla Gunnarstorp som har medeltida anor och där finns en park av bok samt fina alléer. Eftermiddagsfikat fick vi på Sofiero och här gick vi runt i trädgården och tittade på alla de finna blommorna. Innan färden fortsatte fotograferades bilarna som var uppställda i parken. När vi anlände till Helsingborg åkte vi direkt till vandrarhemmet Miatorp som ligger på väg ut mot Råå. Där fick vi en stunds vila innan vi träffades igen för att åka med kryssningsfartyget Aurora. En god middag med efterrätt serverades innan det var dags att gå iland. Alla fortsatte till Kräftkalaset i Norra hamnen och där var det musik och dans. Till min stora förvåning så spelade min dotters sambo på detta kalas, så det blev också en liten pratstund med honom.

Efter en natts sömn samlades vi utanför vandrarhemmet för avfärd till Fahlmans konditori för frukost och stämma. Fahlmans är ett av landets 10 mest anrika konditorier och verksam i tredje generationen. På söndagen gick resan i min barndoms hemtrakter, så många minnen väcktes och Fahlmans besökte jag i stort sett varje gång jag kom till Helsingborg. Färden gick mot Söderåsen och nya slott och herresäten. På vägen passerade vi först Rosenlund som är ett av Skånes vackraste och bäst bevarade renässansslott. På en rektangulär holme, omgiven av breda vallgravar uppfördes två vinkelställda bostadslängor med trapptorn, krönt av en elegant renässansspira. Det såg väldigt elegant ut. Därefter kom Boserup, Gedsholm, Dufeke, Axelvold och Knutstorp. Det senare är Tycho Brahes födelsehem. Resan gick genom Söderåsens nationalpark till Skäralid och Kopparhatten. Dit åkte jag på skolresa många gånger. Sedan passerade vi Herrevadskloster. Det grundlades 1144 av ärkebiskop Eskil i Lund som det första danska munkklostret av cistercienseorden. Sist åkte vi förbi Engeltofta säteri innan vi kom fram till Torekov som var målet för lunchen. Torekov är ett fiskeläge med bl.a. ett sjöfartsmuseum inrymt i ett segelfartyg. Efter en god lunch var det dags för hemfärd.

Det har varit en mycket trevlig träff som vanligt och nu väntar vi på träffen som blir i Linköpingstrakten våren 2006.